NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ عِيسَى
حَدَّثَنَا
أَبُو
عَوَانَةَ ح و
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدٌ
يَعْنِي
ابْنَ عِيسَى
عَنْ شَرِيكٍ
عَنْ
عُثْمَانَ
بْنِ أَبِي
زُرْعَةَ
عَنْ
الْمُهَاجِرِ
الشَّامِيِّ
عَنْ ابْنِ
عُمَرَ قَالَ
فِي حَدِيثِ
شَرِيكٍ يَرْفَعُهُ
قَالَ مَنْ
لَبِسَ
ثَوْبَ
شُهْرَةٍ
أَلْبَسَهُ
اللَّهُ
يَوْمَ
الْقِيَامَةِ
ثَوْبًا مِثْلَهُ
زَادَ عَنْ
أَبِي
عَوَانَةَ
ثُمَّ تُلَهَّبُ
فِيهِ
النَّارُ
ibn Ömer'den rivayet
olunduğuna göre, Resuluiah (s.a.v) şöye buyurmuştur:
"Kim dünyada şöhret
elbisesi giyerse Allah da ona kıyamet gününde benzerini giydirir."
Muhammed b. İsa) Ebu
Avâne'den (rivayet ettiği bu hadise) Hz. Nebi'den naklen şu sözleri de ekledi:
"Sonra onun
üzerinde ateş (ler) alevlenir.”
İzah:
İbn-i Mâce. libas
Bu hadis-i şerif İbn
Mace'nin Sünen'inde, "Her jm dünyada şöhret elbisesini giyerse, Allah da
onu kıyamet gününde zillet elbisesini giydirir."mealindeki lafızlarla
rivayet edilmiştir.
İbn Esirin açıklamasına
göre, şöhret elbisesinden maksat; halkın dikkatilerini üzerine çekmek
maksadıyla giyilen, rengi veya biçimi halkın elbisesiniden farklı olan
elbiselerdir. Bu elbiseyi giyen kimse halka çalım .satmak ve büyüklük taslamak
niyetiyle giydiği için kıyamet gününde Allah onu cehennem ateşi ile
cezalandıracaktır.
İbn Mâce'nin
Sünen'indeki rivayette; bu gibi kimselerin kıyamet gününde zillet elbisesi
giydirilerek cezalandıracağı ifade buyurulmaktadır. Cezalanıl işlenen ameller
cinsenden verileceği düşünülürse şöhret büyüklük taslama, gibi niyetlerle
elbise giyen kimselere verilecek en uygun ce-zaninda onları böye zillete ve
hakarete maruz bırakacak şekilde olmasın-nın hikmeti kolayca anlaşılır.
Bezlü'l-Mechud
yazarının açıklamasına göre; halkın dikkatlerini çekmek, zfihd vetakva
gösterisinde bulunmak, fakir görünmek gibi niyetlerle giyilen eski ve yamalı
elbiseler de şöhret elbisesinden sayılır.
Hadis-i şeriff, şöhret
elbisesi giymenin haram olduğuna delalet etmektedir.